EUDR:n ymmärtäminen ja sen asettamiin vaatimuksiin vastaaminen ei tapahdu päivässä, mutta se ei myöskään ole rakettitiedettä. Tässä blogissa esittelemme, miten metsäkatoasetuksen vaatimuksiin voidaan vastata melko helposti ilman massiivisia investointeja tai pitkiä IT-projekteja, kunhan käytössä on vain oikeanlaiset työkalut.
EU:n metsäkatoasetus (EUDR) on säädös, jonka tavoitteena on torjua maailmanlaajuista metsäkatoa säätelemällä tiettyjen korkean riskin hyödykkeiden kauppaa Euroopassa. Se vaikuttaa suoraan yrityksiin, jotka tuottavat, käyvät kauppaa tai myyvät tuotteita, kuten palmuöljyä, soijaa, kahvia, kaakaota, kumia, puuta, naudanlihaa tai muita näihin liittyviä tuotteita. Asetus vaatii yrityksiltä tarkkoja Due Diligence- ja jäljitettävyysprosesseja varmistaakseen, että niiden toimitusketjut eivät ole yhteydessä metsäkatoon tai metsien tilan heikentymiseen.
Monet yritykset pitävät EU-säädöksiä (kuten EUDR ja DPP) ja niiden asettamia vaatimuksia ainoastaan "välttämättömänä pahana" – asiana, joka on hoidettava, mutta josta ei ole varsinaista hyötyä. Kun asiaa tarkastellaan hieman laajemmasta näkökulmasta, säädösten vaatimien jäljitettävyysratkaisujen luominen voidaan kuitenkin nähdä myös oivallisena tilaisuutena kilpailuedun saavuttamiseen. Samoja työkaluja ja ratkaisuja voidaan hyödyntää liiketoiminnan prosessien kehittämiseen ja saavuttaa näin monia konkreettisia hyötyjä – esim. kohonnut asiakastyytyväisyys ja -uskollisuus, parantunut kokonaistehokkuus, lisääntynyt näkyvyys ja datavetoisempi päätöksenteko. Oikeilla työkaluilla säädöksiin liittyvät ratkaisut voidaan toteuttaa täysin liiketoimintalähtöisesti ja säädösten vaatimusten noudattaminen on vain "sivutuote" – kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
EUDR:n ymmärtäminen ja sen asettamien vaatimusten noudattaminen ei tapahdu päivässä, mutta se ei myöskään ole rakettitiedettä. Loppujen lopuksi, kyse on melko yksinkertaisista jäljitettävyysprosesseista – tiedon kerääminen, hallinta ja jakaminen. Monissa tapauksissa kerätty data on tallennettuna hajanaisesti pitkin arvoketjun eri vaiheita ja eri toimijoiden IT-järjestelmiä.
EUDR:n haasteet johtuvat pääasiassa vääränlaisista työkaluista – monet yritykset yrittävät vastata vaatimuksiin rakentamalla rakaisuja ERP-järjestelmänsä varaan. Näitä järjestelmiä ei yksinkertaiseti ole suunniteltuja tämänkaltaisia end-to-end-prosesseja varten, jotka ulottuvat yritysrajojen yli molempiin suuntiin ja sisältävät tiedon jakamiseta monien ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Osa suuremmista ERP-toimittajsta on viime aikoina alkanut markkinoida omia EUDR-ratkaisujaan (esim. SAP Green Token), mutta useimmille yrityksille ne ovat aivan liian hitaita ja kalliita ollaakseen varteenotettava vaihtoehto. Käytännöllisempi, nopeampi ja kustannustehokkaampi lähestymistapa on hyödyntää moderneja työkaluja, jotka on suunniteltu erityisesti käyttötapauksiin, joissa tiedon on liikuttava saumattomasti eri toimijoiden välillä – esimerkiksi Bluugon Tracking Cloud® -alusta.
Bluugon Tracking Cloud® -alusta tarjoaa helpon ja nopean ratkaisun EUDR:n vaatimuksien täyttämiseen.
Yksi onnistuneen EUDR-siirtymän tärkeimmistä ainesosista on vakiintuneiden teknologiastandardien käyttö tiedonkeruussa ja -jaossa – esim. GS1:n EPCIS- ja Digital Link.
EPCIS ja Digital Link yksinkertaistavat jäljitettävyyttä mahdollistamalla yhtenäisen tiedon jakamisen ja saatavuuden toimitusketjussa. EPCIS seuraa ja tallentaa tapahtumia, kuten tuotantoa, kuljetuksia ja takaisinvetotilanteita, varmistaen läpinäkyvyyden alkutuotannosta loppukuluttajalle. Digital Link tehostaa jäljitettävyyttä skannattavien koodien (esim. QR-koodit) avulla, jotka yhdistävät sidosryhmät ja kuluttajat yksityiskohtaiseen tuotetietoon, kuten alkuperään (geolokaatio, tuottaja, karjan syntymäaika, sadonkorjuun ajankohta, jne.), allergeeneihin ja kestävyyteen liittyviin tekijöihin.
Näiden standardien käyttö virtaviivaistaa sääntelyn noudattamiseen liittyviä prosesseja ja tiedon jakamista sidosryhmien välillä ja auttaa myös rakentamaan kuluttajien luottamusta tarjoamalla pääsyn tarkkaan jäljitettävyystietoon. Lisäksi vakiintuneet standardit tarjoavat vahvaa tulevaisuudenkestävyyttä toteutetuille ratkaisuille – jos ja kun uusia vaatimuksia tulee, järjestelmän muokkaaminen ja uusien sidosryhmien tai IT-järjestelmien lisääminen prosessiin on nopeaa ja helppoa.
Bluugo on GS1:n partneriyritys. Tracking Cloud® -alustamme tukee laajasti käytössä olevia jäljitettävyysstandardeja, kuten EPCIS ja Digital Link. Hiljattain, saimme kutsun GS1 Finlandin pääkonttorille esittelemään tuotteemme toimintaa ja demonstroimaan, miten EUDR:n jäljitettävyysvaatimukset voidaan helposti toteuttaa yhtenäisenä end-to-end-prosessina alustallamme.
Bluugon tiimi esittelemässä Tracking Cloudin EPCIS-kyvykkyyksiä GS1 Finlandin pääkonttorilla.
Tässä esimerkissä seuraamme naudanlihan matkaa "pellolta pöytään", mutta sama ratkaisu soveltuu helposti myös muihin tuotteisiin, kuten puuhun, kahviin tai kumiin.
1. Tuottajat luovat myyntierän
2. Kuljetus ja keräily
3. Tuotantolaitoksen vastaanotto
4. Tuotteen jalostus ja pakkaus
5. Kaupan vastaanotto
6. Tuotteen myynti
7. Kuluttajan käyttökokemus
Koko jäljitettävyysprosessi ja kaikki siihen liittyvä tiedon kerääminen, hallinta ja jakaminen onnistuu suoraan Tracking Cloud® -alustalla.
Yllä kuvattu prosessi on ollut teknisesti mahdollinen jo pitkään, mutta alustamme ansiosta se voidaan nyt toteuttaa nopeammin ja huomattavasti tehokkaammin kuin koskaan ennen. Kun kaikista arvoketjun tapahtumista jää selkeä ja standardisoitu jälki EPCIS-eventin muodossa, myös mahdollisten ongelmakohtien tunnistaminen ja niihin puuttuminen on nopeaa ja helppoa.
Tracking Cloudin hyperadaptiivisuuden ansiosta ratkaisu voidaan vaivattomasti sovittaa toimitusketjun eri toimijoiden käytäntöihin, järjestelmiin ja digitalisaation taitotason eroihin. On myös huomionarvoista, että kaikkien järjestelmien ei tarvitse olla jatkuvasti yhteydessä toisiinsa, ellei tälle ole erillistä perustetta – useimmat tiedot voidaan siirtää myös erissä jälkikäteen, mikä tekee järjestelmästä entistäkin joustavamman ja turvallisemman.
Tracking Cloudin avulla EUDR:n vaatimusten täyttäminen ei edellytä massiivisia investointeja tai vuoden kestäviä IT-projekteja – alustamme vieminen tuotantokäyttöön vie tyypillisesti vain 8 viikkoa sopimuksen allekirjoittamisesta. Jos yrityksesi kuuluu EUDR:n piiriin ja etsit työkaluja ratkaisun toteuttamiseen, ota meihin yhteyttä! Esittelemme mielellämme alustamme toimintaa tarkemmin ja vastaamme kysymyksiinne EUDR:stä ja sen vaikutuksista yritykseesi.
Tracking Cloud® EUDR – lisätietoa EUDR-ratkaisustamme
“Yrityksen EUDR-opas – näin valmistaudut EU:n metsäkatoasetukseen” – ilmainen opas EUDR:ään valmistautumiseen