”Yrityksen opas EU:n metsäkatoasetukseen”

Chemigate – lisää tehokkuutta ja tuottavuutta koko tilaus-toimitusketjuun

03/11/2022 by Bluugo

Chemigate on kehittänyt uuden palvelukonseptin tilaus-toimitusketjunsa digitalisointiin ja automatisointiin Bluugon hyperadaptiivisella Tracking Cloud® -pilvialustalla.

Laadukkaita tärkkelystuotteita tekniseen käyttöön

Chemigate Oy on luonnollisia ja modifioituja tärkkelyspohjaisia side- ja liima-aineita tekniseen käyttöön valmistava ja myyvä suomalainen yhtiö. Sen keskeinen päämäärä on palvella asiakkaitamme uusiutuvilla, luonnollisiin raaka-aineisiin pohjautuvilla ja ekologisesti kestävillä vaihtoehdoilla, jotka täyttävät kestävän kehityksen korkeimmatkin vaatimukset.

Chemigate investoi jatkuvasti kehitystyöhön vastatakseen asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin ja tarjotakseen kaikille sidosryhmilleen entistäkin parempia palveluja ja hyötyjä. Keskeinen osa tätä on Cerveza-projekti, joka käynnistettiin vuonna 2020. Sen tuloksena hahmottui asiakkaille ja kuljetusliikekumppaneille suunnattu palvelukonsepti, joka perustuu pitkälle digitalisoituun ja automatisoituun tilaus-toimitusketjuun.

Bluugon hyperadaptiivinen Tracking Cloud® pilvialusta toimii uuden palvelukonseptin perustana.

Tavoite

  • Kehittää uusi palvelukonsepti Chemigaten tilaus-toimitusketjun digitalisointiin ja automatisointiin
  • Parantaa toimitusvarmuutta, kustannustehokkuutta, liiketoiminnan ennustettavuutta ja tuottavuutta koko tilaus-toimitusketjussa

Ratkaisu

  • Kokonaisvaltainen ratkaisu tilaus-toimitusketjun digitalisointiin ja automatisointiin Chemigatelle ja sen asiakkaille sekä kuljetusliikekumppaneille
  • Ratkaisu kytkee kaikki tilaus-toimitusketjun sidosryhmät ja datalähteet yhteiselle alustalle, automatisoi keskeisiä transaktioita ja mahdollistaa reaaliaikaisen tiedonkeruun ja -jakamisen kaikkien osapuolien välillä

Tulokset

  • Huomattava ajansäästö automatisoiduilla tilausrutiineilla, inventaarioilla ja laskutuksella
  • Manuaalisen työn ja tiedon siirtämisen systeemistä toiseen väheneminen
  • Reaaliaikainen kokonaiskuva ja tilauksien seuraaminen kaikille sidosryhmille
  • Kohonnut toimitusvarmuus
  • Parantunut asiakaspalvelu
  • Raaka-aineiden hankinnan kasvanut tehokkuus
  • Tehostunut tuotanto ja tuotannonsuunnittelu

Saumaton tiedonjako ja kasvanut kokonaistehokkuus

Yhteistyö Chemigaten ja Bluugon välillä alkoi alkuvuodesta 2021 osana Chemigaten Cerveza-projektia. Tavoitteena oli luoda uusi yhteistyömalli, joka nostaa tilaus-toimitusketjun ja logistiikan automatisaatioastetta ja lisää näin koko prosessin toimitusvarmuutta, kustannustehokkuutta ja tuottavuutta. Yksi keskeinen tavoite oli myös parantaa liiketoiminnan ennustettavuutta.

Bluugon Tracking Cloud® pilvialusta toimii uuden palvelukonseptin ytimessä. Se kytkee kaikki tilaus-toimitusketjun sidosryhmät ja datalähteet yhteiselle alustalle ja tarjoaa huippuluokan digitaaliset työkalut saumattomaan tiedonjakoon sekä keskeisten transaktioiden automatisointiin.

”Ratkaisussa yritysten järjestelmät kommunikoivat keskenään tietoturvallisten rajapintojen kautta tuottaen ja siirtäen logistiikkaketjun eri osapuolille dataa esimerkiksi varaston pinnasta tai paperikoneen käyntitiedosta, tuotteiden kulutuksesta ja kulutusennusteesta. Tähän tietoon voidaan jatkossa yhdistää myös Chemigaten raaka-ainevirrat”, kertoo Kalle Kainu, Chemigaten myyntijohtaja.

Yhteisen pilvialustan ansiosta, aikaa ei kulu rutiinimaiseen selvittelyyn tai manuaaliseen tiedon siirtoon systeemistä toiseen. Kun tieto kulkee eri sidosryhmien välillä saumattomasti, Chemigaten tuotteet saapuvat asiakkaalle aina juuri oikeaan aikaan ja kaikki osapuolet voivat keskittyä liiketoimintansa ydinprosesseihin.

digitalized-order-supply-chain

Tracking Cloud® kytkee kaikki tilaus-toimitusketjun sidosryhmät ja datalähteet yhteiselle alustalle.

Sujuvampaa logistiikkaa, hankintaa ja tuotantoa

Kuljetustilausten automatisointi, digitalisointi ja siirto eri järjestelmien välillä on olennainen osa Chemigaten logistiikan tehostamista. Tracking Cloudin avulla kuljetusjärjestelijät voivat varata ja aikatauluttaa kuljetukset yhteisessä järjestelmässä, jossa sähköiset kuljetusdokumentit ovat kaikkien osapuolten saatavilla läpi prosessin, mukaan lukien toimitusten jälkeisen dokumentaation esimerkiksi kuorman vastaanotosta ja laskutuksesta.

Kuljetuksia ja toimitusvarmuutta voidaan seurata reaaliaikaisesti, mukaan lukien tilauspisteet, toimitusrajat ja hälytysrajat. Täydennystilaukset hoituvat automatisoidusti siilojen pintatasoja monitoroivien IoT-sensorien avulla. Reaaliaikaisen näkyvyyden ja automaation ansiosta, aikaa ei kulu rutiinimaiseen selvittelyyn tai manuaaliseen tiedon siirtoon systeemistä toiseen.

Tracking Cloud® tarjoaa huomattavia hyötyjä myös hankinnan ja tuotannon puolelle – se helpottaa tuotteiden kulutusmäärien seurantaa ja auttaa siten tehostamaan raaka-aineiden hankintaa ja käyttöä sekä tuotannon suunnittelua ja ohjausta.

”Kulutusennusteiden ja seisakkitietojen mahdollisimman reaaliaikaisen ylläpidon ja seurannan avulla pystymme tuottamaan informaatiota tuotannon suunnittelua varten, ja tämä edesauttaa osaltaan myös hyvän toimitusvarmuuden ylläpitämisessä”, Kainu toteaa.

Hyvä käyttäjäkokemus luo perustukset asiakaslähtöiselle digitaaliselle ratkaisulle

Yhtenä Cerveza-hankkeen pääasiallisena tavoitteena on ollut kehittää yhteistyömalli, joka tuottaa lisäarvoa kaikille mukana oleville sidosryhmille – Chemigatelle, asiakkaille sekä kuljetusliikekumppaneille. Monien eri sidosryhmien käyttäessä yhteistä alustaa, käyttäjäkokemukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Tracking Cloudin hyperadaptiivisuuden ansiota, kaikki ratkaisussa oleva voidaan mukauttaa helposti vastaamaan eri käyttäjäryhmille keskeisiä liiketoimintaprosesseja ja niiden vaatimuksia – työnkulut, näkymät, transaktiot, termistö, jne.

Eri käyttäjäryhmille, kuten asiakkaille tai kuljetusliikkeille, voidaan luoda vaivattomasti eri käyttäjätasoja, joissa kunkin ryhmän omaan toimenkuvaan liittyvät sisällöt ja toiminnot ovat selkeästi saatavilla ja käytettävissä. Täysin mukautettavan termistön ja työnkulkujen ansiosta, kaikki käyttäjäryhmät voivat käyttää Tracking Cloudia heille tutuilla prosesseilla ja termistöllä ensimmäisestä käyttöpäivästä lähtien ilman tarvetta työläälle käyttäjäkoulutukselle.

Chemigaten asiakkaat voivat hallita ja tarkastella tilauksiaan reaaliajassa helposti pilvipohjaisella sovelluksella, kuljetusjärjestelijät voivat varata ja aikatauluttaa kuljetuksensa itsenäisesti ja Chemigatella on aina reaaliaikainen tilannekuva koko tilaus-toimitusketjusta. Lyhyesti sanottuna, kaikilla osapuolilla on aina pääsy kaikkeen heille olennaiseen tietoon.

Ratkaisun käyttöönotto on tehty asiakkaille helpoksi:

”Järjestelmän käyttöönotto ei vaadi asiakkailtamme merkittäviä panostuksia, ainoastaan jonkin verran yhteistyöhön ja IT-puolen teknisiin alkukonfigurointeihin kuluvaa aikaa. Se on kuitenkin pientä suhteessa konseptin tuomiin hyötyihin”, Kainu lupaa.

chemigate-collaboration

Yhteisen alustan käyttö mahdollistaa saumattoman tiedon jakamisen Chemigaten, asiakkaiden ja kuljetusliikkeiden välillä.

Suuntana yhä laajempi yhteistyön digitalisointi

Kainun mukaan Tracking Cloud® on osoittautunut heille tehokkaaksi ratkaisuksi, joka taipuu monenlaisiin tarpeisiin.

”Esimerkiksi perinteisiin pinnanvalvontatyökaluihin verrattuna, siinä on paljon enemmän toiminnallisuuksia. Lisäksi järjestelmää voidaan kehittää joustavasti, ja siihen tuodaan varmasti jatkossa vielä lisää ominaisuuksia. Kokonaisuutena tämä konsepti edistää osaltaan kaiken tekemisen ja yhteistyön yhä laajempaa digitalisointia ja automatisointia.”

Tracking Cloudista saadut käyttäjäkokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Controller Jaana Karvosen mukaan, joka on ollut avainasemassa alustan käyttöönotossa, Tracking Cloud® näytti kyntensä jo viime syksynä Anoran natiivituotteiden myynnin siirtyessä Chemigatelle:

”Pilvialustan käyttöönotto helpotti uuden liiketoiminta-alueen integroimista olemassa oleviin järjestelmiin säästäen monta manuaalista työvaihetta. Natiivin ohran tilausten käsittely ja laskutus ovatkin jo pitkälle automatisoituja. Myös tulevien raaka-ainetoimitusten vastaanottokirjauksiin on sama mahdollisuus jo olemassa.”

Yritysprofiili: Chemigate Oy

Chemigate Oy on luonnollisia ja modifioituja tärkkelyspohjaisia side- ja liima-aineita tekniseen käyttöön valmistava ja myyvä suomalainen yhtiö. Sen keskeinen päämäärä on palvella asiakkaitamme uusiutuvilla, luonnollisiin raaka-aineisiin pohjautuvilla ja ekologisesti kestävillä vaihtoehdoilla, jotka täyttävät kestävän kehityksen korkeimmatkin vaatimukset.

Chemigaten pääasiakaskunta muodostuu paperi- ja kartonkiteollisuudesta ja markkina-alueena on modifioitujen tärkkelysten osalta Suomi ja Ruotsi sekä muiden erikoiskemian tuotteiden osalta Eurooppa ja Aasia.

Yhtiö perustaa menestyksensä henkilöstön vankkaan osaamiseen ja tiiviiseen asiakasyhteistyöhön. Chemigate pyrkii täyttämään asiakkaidensa korkeatkin vaatimukset, olemaan kustannustasoltaan kilpailukykyinen organisaatio ja toimimaan joustavasti hyödyntäen mahdollisimman laajaa tärkkelysraaka-ainepohjaa toiminnallisuuden, toimitusvarmuuden ja kustannuskilpailukyvyn varmistamiseksi. Tuotannon hyvä logistinen sijainti markkina-alueeseen nähden sekä uusin tuotantoteknologia tukevat yhtiön kasvua.

Chemigate on sitoutunut jatkamaan kehitysinvestointejaan täyttääkseen asiakaskuntansa muuttuvat tarpeet myös tulevaisuudessa sekä vahvistaakseen tuoteportfoliotaan muillakin teollisuudenaloilla.

Perustamisvuosi: 2010

Henkilöstön määrä (2021): 70

Liikevaihto (2021): 73,9m€ (+21,6%)

Toimipaikat: 4 tuotantolaitosta Suomessa: Lapua, Kaipiainen, Kokemäki ja Mietoinen. Pääkonttori sijaitsee Lapualla.

Kirjoittaja

Bluugo

We Make Digital Business Sense

Autamme yrityksiä valjastamaan liiketoimintansa täyden potentiaalin hyperadaptiivisella Tracking Cloud® -alustallamme.

Lue lisää:

By continuing to use our website, you consent to our Privacy Policy

Accept Cookies