Tasan 10 vuotta sitten, 27.10.2014, Bluugo Oy lisättiin Suomen kaupparekisteriin ja yrityksemme tarina oli virallisesti alkanut. Tässä blogissa, toimitusjohtajamme Rami jakaa joitain ajatuksiaan matkan varrelta.
On vaikea uskoa, että tästä on kulunut jo vuosikymmen.
Tasan 10 vuotta sitten, 27.10.2014, Bluugo Oy lisättiin Suomen kaupparekisteriin ja yrityksemme tarina oli virallisesti alkanut. Tänään saamme siis juhlistaa Bluugon ensimmäisiä pyöreitä vuosia!
Bluugo syntyi yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksesta isoista ERP-hankkeista ja niihin liittyvästä turhautumisesta. Vaikka rahaa käytettiin miljoonia ja projektit toteutettiin osaavien ammattilaisten voimin, monet hankkeet eivät tuottaneet merkittävää kilpailuetua tai näkyviä hyötyjä. Budjetit paukkuivat kun asiakkaat maksoivat ensin kalliit ohjelmistolisenssit ja sitten vielä kalliiman konsultointityön muutoshallintoineen. Lisäksi asiakkaat joutuivat usein sitomaan hankkeisiin tärkeimpiä asiantuntijoitaan – "työn sankareita" – jotka joutuivat puurtamaan IT-projekteissa oman työnsä ohella. Tämä näkyi (ja näkyy muuten monesti edelleen) tuottavuuden laskuna, turhautumisena, burn-outeina.
Tämä oli asia, jonka halusimme muuttaa. Visio oli selkeä: tarjota yrityksille ratkaisuja, jotka parantavat aidosti kilpailukykyä, luovat uusia tulovirtoja nopeasti, riskittömästi ja ennen kaikkea busineksen avuksi – ei busineksen avulla.
Kymmeneen ensimmäiseen vuoteemme on mahtunut paljon jos jonkinlaisia käänteitä, seikkailuja, onnistumisia ja epäonnistumisia. Alkuperäisestä 11 neliömetrin toimistokopista ollaan päädytty useamman muuton ja laajennuksen kautta kahteen upeaan toimistoon, Helsingin Mannerheimintielle ja Porin Valtakadulle. Tiimimme koko on moninkertaistunut ja vuosien varrella meillä on ollut ilo työskennellä kymmenien ja taas kymmenien upeiden kollegojen kanssa – lämpimät terveiset sekä nykyisille että entisille Bluugolaisille!
Kollegoista puheenollen, meille on alusta pitäen ollut selvää, että osaavat ihmiset ovat menestyksemme ydin. Päätimme jo varhain olla käyttämättä alihankintaa tapaamisten bookkaukseen ja markkinointiin. Olemme tällä halunneet varmistaa, että viestimme on selkeä ja kuuntelemme asiakkaitamme ilman välikäsiä. Näin olemme pystyneet tekemään nopeita peliliikkeitä välillä aika turbulenteissakin maailmantilanteissa. Sama koskee ohjelmistokehitystä - onhan kyseessä liiketoimintamme ydin. Tämä on avannut koko tiimillemme mahdollisuuden nähdä, ymmärtää ja kehittää toimintaamme ja palvelujamme kokonaisvaltaisesti. Uskon, että tämä ymmärrys ja porukan aito halu kehittyä ja kehittää on yksi menestyksemme salaisuus. Töissä on kiva olla ja joka päivään liittyy haastavaa ja mielenkiintoista - muttei ylivoimaista - tekemistä. 10 vuoden taipaleemme kunniaksi, koko porukasta tulee myös yhtiön osakkaita, mikä tuntuu erityisen hienolta!
Myös euroissa mitattuna, ensimmäinen vuosikymmenemme on ollut tarina kasvusta – miljoonan euron liikevaihdon rajapyykki ylitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Kasvukäyrämme ei ehkä näytä siltä kuuluisalta jääkiekkomailalta, mutta tämä ei ole meitä ikinä vaivannut. Bluugon kasvu on saatu aikaan orgaanisesti, tasaisesti ja kannattavasti – kovalla työllä ja ilman ulkoisia sijoittajia. Väliin on toki mahtunut myös haastavampia aikoja, kuten maailman hetkeksi pysäyttänyt Koronapandemia, joka käänsi yritysten investointihanat kiinni pitkäksi aikaa. Kuitenkin, kun liiketoiminta on vakaalla pohjalla, näistä haasteista on aina selvitty kunnialla. Merkkinä taloudellista vakaudestamme, Bluugolle on myönnetty jo 9 vuotena peräkkäin Suomen Vahvimmat Platina sertifikaatti.
Kasvutarinamme moottori on alusta asti ollut oma ainutlaatuinen tuotteemme, Tracking Cloud®. Vuosien varrella alustamme tuotekehitykseen on käytetty lukematon määrä työtunteja ja jälki on ollut sen mukaista – Vuonna 2018, Swissportille kehitetty Tracking Cloud®-ratkaisu palkittiin kansainvälisellä innovaatiopalkinnolla yli 100 kilpailijan joukosta. Tämä oli Bluugolle merkittävä saavutus, mutta vieläkin tärkeämpää on kuitenkin ollut tuotteemme käyttäjiltä kuultu palaute. Moni perinteisiin IT-projekteihin turtunut henkilö on Tracking Cloudin nähtyään hämmästellyt, voiko liiketoiminnan digitalisaatio oikeasti olla näin helppoa, kun asioita tehdään fiksulla tavalla ja oikeilla työkaluilla. Ja kyllähän se voi.
Pelkällä tuotteella ei tietenkään luoda kasvua – lisäksi tarvitaan asiakkaita. Asiakaskuntamme on alusta asti ollut monipuolista ja vaihtelee nykyään keskisuurista suomalaisista yrityksistä aina miljardiluokan kansainvälisiin pörssiyhtiöihin, mukaan lukien monia alojensa johtavia toimijoita. Viimeisen 4 vuoden aikana, olemme panostaneet vahvasti myös kansainvälisille markkinoille, etenkin DACH-alueella. Ponnistelumme kantaa hedelmää, sillä tänä päivänä, Tracking Cloudia käytetään jo yli 25 maassa!
Vaikka paljon on muuttunut kymmenessä vuodessa, jotkin asiat pysyvät ennallaan vuodesta toiseen. Ensimmäisestä päivästä lähtien, Bluugon toimintaa on ajanut halu tehdä asioita parhaalla mahdollisella tavalla – ei niin kuin muut tekevät tai miten aina ennenkin on tehty. Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja vakiintuneet toimintatavat vanhentuvat, ellei niitä jatkuvasti haasteta vastaamaan muuttuvia olosuhteita. Toinen Bluugon toimintaan kovakoodattu ominaisuus on alusta asti ollut ylpeys työstämme – toimitamme ainoastaan huipputason ratkaisuja ilman kompromisseja. Emme käytä alihankkijoita ja meille on kunnia-asia, että ratkaisumme toimitetaan aina sovitun aikataulun mukaisesti, ilman poikkeuksia. Kun jotain sovitaan, se myös tehdään. Näillä eväillä aiomme jatkaa myös seuraavat kymmenen vuotta.
Haluamme kiittää sydämellisesti kaikkia, jotka ovat olleet mukana mahdollistamassa Bluugon kymmenvuotista taivalta – asiakkaita, yhteistyökumppaneita, työntekijöitä, mentoreita, ystäviä ja perheenjäseniä. Liiketoimintamme on tänään vahvemmalla pohjalla kuin koskaan ja odotamme jo innolla, minkälaisia seikkailuja seuraava vuosikymmen tulee pitämään sisällään!
Lämpimin terveisin,
Rami Juhela,
toimitusjohtaja
Bluugo Oy