EUDR Tilannekatsaus - yritykset jatkavat valmistautumista, vaikka ilmassa on paljon epävarmuutta

03/10/2025 by Bluugo

Vaikka ilmassa on paljon epävarmuutta EUDR:n aikataulun suhteen, useimmat yritykset jatkavat valmistautumista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Tiivistelmä

  • EU:n ympäristökomissaari Jessika Roswall on ilmaissut huolensa komission tietojärjestelmien valmiudesta hoitaa EUDR-raportointia alkuperäisen aikataulun mukaisesti ja komissio harkitsee mahdollisuutta asetuksen soveltamisen lykkäämiseen yhdellä vuodella
  • Asiaa ei ole kuitenkaan edistetty virallisissa kanavissa ja voimassa olevan päätöksen mukaan asetus astuu edelleen voimaan 30.12.2025
  • Monet merkittävät suuryritykset sekä valtiolliset toimijat ovat ilmoittaneet, että vastustavat lykkäystä ja jatkavat valmistelujaan ilman muutoksia
  • Useimmille yrityksille olennainen kysymys ei olekaan viivästyykö EUDR, vaan se miten heidän merkittävät asiakkaansa aikovat edetä asian suhteen
  • Monet suuryritykset ja keskusliikkeet tulevat todennäköisesti soveltamaan omia vaatimuksiaan tuotteiden alkuperän suhteen vuoden 2025 lopulla riippumatta siitä siirtyykö EUDR:n määräaika
  • Valmistelujen keskeyttäminen tässä vaiheessa on toimittajille erittäin riskialtista ja yritysten tulisikin jatkaa eteenpäin suunnitellussa aikataulussa
"Useimmille yrityksille olennainen kysymys ei ole viivästyykö EUDR, vaan se miten heidän merkittävät asiakkaansa aikovat edetä asian suhteen. Jos asiakkaat jatkavat valmistautumista ja toimittaja ei, riskit toteutuvat heti."


EU:n Metsäkatoasetus (EUDR) - Tilanne 06.10.2025

Viimeisen kahden viikon aikana mediassa on käsitelty laajasti mahdollisia muutoksia EU:n metsäkatoasetuksen aikatauluun. Aihe nousi esille sen jälkeen kun ympäristökomissaari Jessika Roswallin lähettämä kirje Euroopan parlamentille vuosi julkisuuteen. Kirjeessään Roswall totesi, että komission tietojärjestelmä ei ole vielä valmis käsittelemään EUDR-raportointia. Tämän seurauksena komissio harkitsee mahdollisuutta asetuksen soveltamisen lykkäämiseen yhdellä vuodella.

On kuitenkin huomionarvoista, että tässä vaiheessa virallista ehdotusta EUDR:n aikataulun muutoksesta ei ole vielä tehty, eikä asiaa mainita lainkaan esimerkiksi seuraavan 06.-09.10.2025 järjestettävän EU parlamentin täysistunnon agendassa.

Euroopan unionin metsäkadon vastainen asetus (EUDR 2023/1115) on hyväksytty 31.05.2023 ja on edelleen voimassa. Toistaiseksi ainoan voimassa olevan päätöksen mukaan asetus tulee sovellettavaksi suurille- ja keskisuurille yrityksille 30.12.2025, sekä mikro- ja pienyritysten osalta 30.06.2026.

Yritysten tilanne Suomessa

Monet kotimaiset toimijat ovat linjanneet metäskatoasetukseen, läpinäkyvyyteen ja jäljitettävyyteen liittyviä periaatteita strategioissaan ja jatkavat valmistautumista EUDR:n vaatimuksiin ilman ilmoitettuja aikataulumuutoksia, mahdollisista lykkäysuutisista huolimatta.

Mm. Metsäteollisuus ry viittaa linjansa pysyvän samana ja valmistelujen jatkuvan, vaikkakin toteaa myös mahdollisen lisäajan aiheutuvan epävarmuutta huolimatta siitä, että alan useilla toimijoilla on jo täydet valmiudet vaatimusten täyttämiseen (Kauppalehti 25.09.2025).

Suomen elintarvike- ja kaupan alan suuret toimijat ovat jo pitkään sitoutuneet metsäkadottomuuteen ja kehittäneet yhteisvoimin järjestelmiä tiedonkeruuseen ja vastuullisuuden todentamiseen erityisesti riskiraaka-aineissa. Muutoksista aiempiin linjauksiin ei ole ilmoitettu mahdolliseen lykkäykseen viittaavien uutisten jälkeen. Sama pätee myös kahvi- ja mausteteollisuuden keskeisiin toimijoihin, jotka korostavat pitkäaikaisia jäljitettävyys- ja vastuullisuussitoumuksia toimitusketjuissaan.

Kansainvälinen tilanne

Viranomaissivujen ja tiedotteiden perusteella EU:n jäsenmaat jatkavat EUDR‑toimeenpanon valmistelua ja viestivät toistaiseksi nykyisistä soveltamispäivistä. Julkisia ilmoituksia valmistelun keskeyttämisestä ei ole tehty. Suurten jäsenmaiden osalta tilanne on seuraava:

  • Saksa: Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung (BLE) ylläpitää EUDR‑ohjeistusta ja on esitellyt viikolla 39/2025 suunniteltua valvontaprosessia. Viranomaisviestintä nojaa toistaiseksi ilmoitettuun soveltamispäivään 30.12.2025, ja käytännön valmistelut jatkuvat.

  • Ranska: Ekologiasiirtymän ministeriön RDUE‑sivu sekä tulliviranomaisten ohjeet kuvaavat soveltamisen 30.12.2025 ja toimeenpanon käytäntöjä alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

  • Espanja: MITECO: ilmoitettu soveltamispäivä on edelleen 30.12.2025 ja kuvaukset kansallisen toimeenpanon edistymisestä julkaistu.

Muut kansainväliset toimijat

  • Nestlé (siteerattu mediassa 23.9.2025; kanta jo aiemmin julkaistu) vastustaa EUDR:n sisällön avaamista ja lisäviivästyksiä, koska se heikentäisi jo sitoutuneiden toimitusketjukumppaneiden työtä.

  • Euroopan rengas- ja kumiteollisuuden yhdistys (ETRMA) on huolissaan komission aikomuksesta lykätä säädöstä, totesi pääsihteeri Adam McCarthy, sillä se uhkaa ”pitkittää epävarmuutta toimijoille, jotka ovat valmistautuneet hyvässä uskossa ja odottavat voivansa osoittaa sitoutumisensa”. Yhdistys huomautti myös, että monet toimialajärjestöt kehottivat viime vuonna komissiota tekemään järjestelmästä lisää testejä ja saivat vakuutuksen siitä, että järjestelmä selviäisi tehtävästään. Vaikka ETRMA myöntää, ettei sillä ollut täyttä näkyvyyttä järjestelmän kattavuuteen, yhdistys totesi, että merkittävät haasteet tietojärjestelmässä yksinään ”eivät oikeuttaisi säädöksen lykkäämistä”.

    (Lue alkuperäinen englanninikielinen artikkeli
    täältä)

  • Squire Patton Boggs, yksi maailman johtavista asianajotoimistoista, kommentoi asiaa seuraavasti:

    "Kunnes uusi ehdotus on virallisesti esitetty ja hyväksytty, yritysten tulisi jatkaa valmistautumista säädöksen noudattamiseen alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Sidosryhmiä kehotetaan pysymään ajan tasalla ja olemaan valmiina sopeutumaan paitsi mahdolliseen aikataulumuutokseen myös mahdollisiin muutoksiin siinä, miten EUDR tullaan panemaan täytäntöön.”

    (Lue alkuperäinen englanninikielinen artikkeli
    täältä)

  • 19 suurta kansainvälistä elintarvikealan toimijaa, mukaan lukien Nestlé, ovat allekirjoittaneet ympäristökomissaari Jessika Roswallille osoitetun kirjeen, jossa he ilmasevat huolensa mahdollisen lykkäyksen seurauksista todeten, että se “asettaa maailman metsien suojelun vaaraan" ja "heikentää luottamusta Euroopan sitoutumiseen regulaation edistämiseksi".

    (Lue alkuperäinen engalnninkielinen artikkeli
    täältä)

Johtopäätökset

Julkisissa kommenteissa on nähty sekä kriittisiä että myönteisiä kannanottoja mahdolliseen lykkäykseen liittyen. Osa sidosryhmistä painottaa järjestelmävalmiuden tarvetta, osa toisaalta korostaa ennustettavuuden ja jo tehtyjen investointien suojaamista. Yrityslinjaukset edellä ovat yhä voimassa eikä keskeyttämisistä näiden osalta ole ilmoitettu.

Viivästystä varten tarvittaisiin sekä Euroopan parlamentin että neuvoston hyväksyntä, eikä ehdotukselle ole vielä asetettu aikataulua. Hyväksyntä ei ole varma; instituutiot voivat joko hyväksyä tai hylätä sen. Kunnes EU vahvistaa päätöksen virallisesti, nykyiset määräajat pysyvät voimassa.

Esimerkiksi EU:n komission varapuheenjohtaja Teresa Ribera on todennut, että tietojärjestelmäongelmat eivät ole riittävä syy metsäkatoasetuksen soveltamisen lisäviivästymiselle. EU:n sisäiset erimielisyydet voivat tarkoittaa, että päätös mahdollisesta viivästyksestä, hyväksytään sitä tai ei, voi viivästyä edelleen, kuten tapahtui viime vuonna, jolloin komissio tiedotti edellisestä lykkäyksestä vasta joulukuun lopulla 2024.

Vaikka EUDR:n soveltamisaikataulu saattaa muuttua, suomalaiset kaupan, elintarvike- ja metsäsektorin toimijat kehittävät edelleen alkuperän todennettavuuteen ja vastuullisuuteen liittyviä prosessejaan alkuperäisten suunnitelmiensa mukaisesti. Toimittajilta edellytettävä todennettavuus on siten perusteltua huomioida valmisteluissa joka tapauksessa.

Riskit, jos EUDR-valmistelu jää kesken ennen määräaikaa

EUDR:n soveltamisen aikatauluun liittyy edelleen epävarmuutta. Jokaisen yrityksen on arvioitava riskit omasta näkökulmastaan. Alla on koottu keskeisiä riskitekijöitä, jotka voivat tulla ajankohtaisiksi, mikäli soveltaminen alkaa nykyisen aikataulun mukaisesti eikä valmistelutoimia ole tehty. Toimittajatietojen keruu ja validointi sekä integraatioiden ja tiedonsiirron testaus keskusliikkeiden ja muiden sidosryhmien kanssa vievät joka tapauksessa aikaa, eivätkä etene pelkästään yrityksen omassa päätäntävallassa. Kiireellisessä aikataulussa näiden onnistunut läpivienti voi osoittautua mahdottomaksi.

  • Markkinoille asettaminen: Ostajat edellyttävät toimitusketjun todennettavuutta (DDS). Mikäli tässä on puutteita tai sitä ei pystytä tekemään, riskinä on, että tuotteet poistetaan valikoimista, toimituksia ei hyväksytä tai myynti keskeytyy.

  • Tulli ja viranomaisvalvonta: Jos ilmoitukset, geolokaatiotiedot/polygonint ja muut dokumentaatiot puuttuvat, tuotteet eivät läpäise valvontaa eikä niitä voida asettaa markkinoille.

  • Toimittajaverkosto: Toimittajien mukaanotto, vastuullisuustietojen keruu, dokumenttien tarkistus ym. vievät aikaa. Asian edistäminen viime metreillä ei enää välttämättä onnistu.

  • Tietojärjestelmät ja integraatiot: Asiakkaat testaavat jo nyt DDS-tietojen välitystä ja integraatioita. Jos yritys ei ole tässä mukana, aikaikkunaa ei välttämättä enää ole ennen vuoden vaihdetta.

  • Operatiiviset riskit: Kiiretilanne lisää virheiden ja lisäkustannusten todennäköisyyttä.

Asiakassuhderiski

Vaikka EUDR-lainsäädännön soveltamisen määräaika siirtyisi, suuret ostajat ja keskusliikkeet voivat silti edellyttää toimittajiltaan alkuperä- ja vastuullisuustietojen toimittamista suunnittelemansa aikataulun mukaisesti. Jäljitettävyys, läpinäkyvyys ja kestävyys ovat olleet jo vuosien ajan keskeisiä teemoja useimpien suuryritysten strategioissa ja tähän liittyviä hankkeita on työstetty ja pitkään. Vaikka yritysten suunnittelemat vaatimukset esimerkiksi alkuperätietojen osalta ovatkin suunniteltu yhteneväisiksi EUDR:n asettamien vaatimusten kanssa, mikään ei estä yrityksiä soveltamasta näitä toimittajilleen alkuperäisen suunnitelmansa mukaisesti – tulipa EUDR voimaan 30.12.2025 tai myöhemmin. Kyseessä on monelle yritykselle hyvin keskeinen teema jonka ympärille on jo tehty huomattavia investointeja – näiden suunnitelmien lykkääminen EU-komission aikataulumuutosten takia ei useimmissa tapauksissa olisi rationaalista.

Jos yritykset eivät jatka valmistelujaan alkuperäisen aikataulun mukaisesti vaan jäävät odottamaan komission virallista kantaa, sen saapuessa voi olla jo liian myöhäistä vastata asiakkaiden pyyntöihin. Ainoa tapa poistaa tämä riski on jatkaa valmistelua jo nyt ja keskustella suoraan suurimpien asiakkaiden kanssa heidän odotuksistaan ja sunnitelmistaan aiheen suhteen.

Bluugon suositus etenemisestä

Edellä kuvattuja riskejä voidaan käytännössä hallita vain jatkamalla EUDR-valmistelua vielä kuluvan vuoden aikana. Tämäkin tuo toki mukanaan epävarmuuksia: mitä jos soveltaminen viivästyy merkittävästi tai asetuksen vaatimuksia muutetaan? Ymmärrämme, että monille yrityksille tilanne on hyvin haastava. Seuraamme tilannetta päiväkohtaisesti ja olemme valmiita tarjoamaan asiakkaillemme joustavia etenemismalleja, joiden avulla valmisteluja voidaan jatkaa mahdollisimman turvallisesti viimeaikaisten uutisten luomasta epävarmuudesta ja avoimista kysymyksistä huolimatta.

Sampo Ranta

Sales Lead

+358 50 463 7001 sampo.ranta@bluugo.fi

Kirjoittaja

Bluugo

Bluugo Makes Digital Business Sense

Bluugo auttaa B2B-yrityksiä digitalisoimaan liiketoiminnan ydinprosesseja hankinnassa, tuotannossa, logistiikassa ja jälkimarkkinoinnissa Tracking Cloud® -pilvialustamme avulla.

Lue lisää: