Väylävirasto on valinnut Bluugon Tracking Cloud® -alustan Suomen rataverkoston ohjaus- ja turvalaitteiden kunnossapitomateriaalin hallintaan tarkoitetun varaosanhallintajärjestelmänsä toteutukseen.
Väylävirasto on noin 500 hengen asiantuntijavirasto, joka vastaa Suomen tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnittelusta, kehittämisestä ja kunnossapidosta sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamisesta. Vuoden 2024 toukokuussa Väylävirasto valitsi kilpailutuksen jälkeen Bluugon Tracking Cloud® -alustan Suomen rataverkoston ohjaus- ja turvalaitteiden kunnossapitomateriaalin hallintaan tarkoitetun varaosanhallintajärjestelmän toteutukseen.
Väyläviraston tarpeena oli korvata aiempi rataverkon kriittisten rautatieturvalaitteiden varaosien hallintajärjestelmä uudella ratkaisulla, joka mahdollistaisi koko Suomen rataverkoston ohjaus- ja turvalaitteiden kunnossapitomateriaalien ja varaosien hallinnan keskitetysti yhdellä alustalla. Hankkeen erityispiirteet ja vaatimukset tekivät siitä poikkeuksellisen haastavan:
Lähtötilanne nosti riman korkealle – mutta samalla se tarjosi tilaisuuden osoittaa Bluugon kyvykkyys toimittaa ratkaisu, joka täyttää liiketoiminnalle kriittiset vaatimukset tiukimmassa mahdollisessa aikataulussa. Avaintekijöiksi nousivat mm:
”Projektille asetettu tiukka aikataulu ja vaatimusten määrä edellyttivät toimittajalta syvällistä ymmärrystä kunnossapidon ja varaosahallinnan prosesseista. Bluugo mukautti ratkaisunsa tarpeisiimme ja otti täyden vastuun projektin johtamisesta, mikä mahdollisti käyttöönoton ilman ylimääräisiä palavereita tai ajankäyttöä meidän puoleltamme”, kommentoi Aki Härkönen, Väyläviraston kehittämispäällikkö ratojen kunnossapito-osastolta.
”Bluugolla olemme aina uskoneet siihen, että työkalun pitää mukautua asiakkaan tarpeisiin – ei toisinpäin. Tämä hanke osoitti tämän periaatteen oikeaksi ehkä selvemmin kuin mikään aiemmin. Näin laajaa ja vaativaa projektia ei olisi voitu toteuttaa tässä aikataulussa perinteisillä IT-työkaluilla tai valmisohjelmistoilla", lisää Katja Penttinen, Bluugon palvelupäällikkö.
Bluugon Tracking Cloud® -alusta yhdistää kunnossapitomateriaalien ja varaosien hallintaan liittyvät toimijat, sijainnit ja prosessit yhdelle jaetulle alustalle. Ratkaisu tarjoaa reaaliaikaisen näkymän koko rataverkoston ohjaus- ja turvalaitteiden kunnossapitoon ja tukee tehokasta toimintaa kaikilla tasoilla.
Loppukäyttäjille Tracking Cloud® tarjoaa selkeät ja helppokäyttöiset työkalut päivittäisiin tehtäviin, kuten osien siirtoihin ja kirjauksiin. Järjestelmä on suunniteltu tukemaan laajoja monitoimijaympäristöjä, kuten Väyläviraston yli 200 käyttäjää lukuisista eri käyttäjäryhmistä. Käyttäjien joukkoon kuuluvat muun muassa:
Tracking Cloud® vähentää myös päällekkäistä työtä ja parantaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Alustan joustavuus ja mukautuvuus mahdollistavat sen, että se täyttää vaativimmatkin asiakkaan asettamat ehdot ilman räätälöintiä, tukien samalla tehokasta ja tarkasti hallittua kunnossapitotoimintaa.
"Ratkaisu toteutettiin niin, että se ei ainoastaan täyttänyt asiakkaan tarkkoja vaatimuksia, vaan myös helpottaa monitoimijaympäristön hallintaa ja päivittäisiä kunnossapitotehtäviä”, Penttinen avaa.
Loppukäyttäjät ovat omaksuneet uuden järjestelmän nopeasti ja palaute on ollut positiivista.
”Nyt on oikea järjestelmätoimittaja, joka on selvästi tehnyt tällaisia ratkaisuja aiemminkin ja muille asiakkaille. Tracking Cloud® on huima parannus aiempiin järjestelmiin verrattuna – tämä näkyy jo lyhyellä käyttökokemuksella”, toteaa yksi Väyläviraston käyttämän alihankkijan kunnossapitourakoitsijoista.
Rautatieturvalaitteiden varaosia käytetään kellon ympäri kesät talvet. Aktiivisella kunnossapidolla varmistetaan rautatieliikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Kuva: Aki Härkönen.
Järjestelmä on ollut tuotannollisessa käytössä vasta muutaman kuukauden, mutta käyttäjäkokemukset ja havaitut vaikutukset ovat osoittaneet ratkaisun toimivan odotetusti:
"Jo tässä vaiheessa voidaan sanoa, että järjestelmä on vastannut sille asetettuihin odotuksiin. Sen ansiosta varaosien hallinta ja päivittäiset kunnossapitotehtävät ovat sujuvoituneet merkittävästi, ja tiedämme, että pitkällä aikavälillä saavutamme merkittäviä kustannussäästöjä”, Härkönen toteaa.
Hanke onnistui poikkeuksellisen hyvin haastavasta lähtötilanteesta huolimatta. Onnistumisen taustalla olivat etenkin seuraavat tekijät:
"Tämä projekti osoitti, kuinka tärkeää on, että toimittaja pystyy mukauttamaan ratkaisun täysin asiakkaan tarpeisiin ja hallitsemaan kokonaisuuden itsenäisesti. Bluugon ratkaisu täytti tarkat vaatimuksemme, käyttöönotto sujui tiukassa aikataulussa ilman, että omia resurssejamme kuormitettiin. Lisäksi ratkaisu mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt ja antaa meille nyt paremman näkyvyyden ja hallintatyökalut kriittiseen kunnossapitoon”, Härkönen summaa.